آشنایی با اصول ایمنی کار ارتفاع

به منظور بهره گیری از لوازم و ابراز ایمنی کار در ارتفاع و محافظتی می بایست ارکان ایمنی در کار را اجرا نمود. ایمنی کار در ارتفاع درواقع اصول و آیین نامه هاییست که پس از سالها مطالعات و تجربه در زمینه دسترسی با طناب و کار در ارتفاع بدست آمده تا امروز درجه ایمنی آن به بالاترین نحو ممکن تایید گشته است. این بدین معنیست که امروزه کار در ارتفاع به رویش دسترسی طناب در صورتی که به صورت اصولی صورت گیرد از امن ترین روش هاست!

افرادی که در ارتفاع کار می کنند، باید علاوه بر استفاده از لوازم ایمنی در این باره آموزش ببینند. این امر می تواند تا حدود زیادی جلوی حوادث جدی و خطرناک را بگیرد. برای این منظور کلاس هایی برگزار می گردد، تا فرد با کارکرد و طرز کار لوازم ایمنی آشنا شود.

آموزش های کار در ارتفاع دارای استاندارد های خاصی است که اکثر کشور های جهان به صورت هماهنگ از آن پیروی میکنند اما ممکن است کشوری استاندارد ها و اصول خاص خود را پیروی کند.

در اکثر کشور های جهان اصول کار در ارتفاع را ایراتا تامین میکند. ایراتا یا همان اتحادیه تجاری دسترسی طناب به عنوان مرجع اصلی همه کمپانی های زیر نظر این شرکت اصول ایمنی و آموزشی را تعیین و تعریف کرده و همچنین دوره ها و ابزار های خاصی را به تکنیسین های خود معرفی میکند تا بوسیله آن بتوانند ایمنی بسیار بالایی را در هنگام کار در ارتفاع داشته باشند.

در تهران فعلا 2 شرکت مجوز رسمی آموزش کار در ارتفاع را دارند یکی شرکت کوه ویسی و دیگری شرکت ویونا است.

نجات در ارتفاع

همه تکنیسین های کار در ارتفاع که از ایراتا گواهی نامه دارند دارای تجربه و مهارت نجات افزاد در ارتفاع میباشند. نجات در ارتفاع ممکن است روی دو رشته طناب و یا روی چهار رشته طناب صورت گیرد.

در نوع اول یعنی روی دو رشته طناب فرد مصدوم نجات یا از بالا به پایین یا از پایین به بالا انجام میگیرد به صورتی که امدادگر خود را به مصدوم رسانده و مصدوم را از دو نقطه به خود متصل و به پایین منتقل پیدا میکند سپس قبل از اینکه فرد را کاملا روی زمین بگذارد مطمئن میشود خون به آرامی در بدن مصدوم گردش پیدا کند ( به وسیله ماساژ و …)

در مورد دوم دو رشته طناب مجزا از کنار مصدوم ریخته شده و سپس فرد مصدوم به این طناب ها و نجاتگر متصل و به پایین منتقل میشود. ولی به دلیل اینکه ایجاد کارگاه دوباره وقت زیادی میگیرد و معمولا تا 20 دقیقه فرد مصدوم باید نجات پیدا کند بیشتر از روش اول استفاده میشود!

ایمنی طناب کار در ارتفاع

در همه اوغات که کار در ارتفاع به شیوه دسترسی طناب انجام میشود تکنسین از دو طناب استفاده میکند که یکی طناب عملیات نام دارد و دیگری طناب پشتیبانی است. نکته مهم اینجاست که طناب پشتیبانی هیچگاه فشاری را تحمل نمیکند که اگر مشکلی برای طناب اصلی پیش آمد طناب بکاپ بتواند فرد را از مرگ و سقوط نجات دهد.

تمامی لوازم ایمنی با قلاب ها و متصل کننده هایی ساخته می شوند که این متصل کننده ها باید ایمن بوده و از فیلتر مدیر ایمنی سربلند بیرون آمده باشد.

افرادی که می خواهند در ارتفاع کار کنند، باید از نظر جسمی و روحی کاملا آمادگی باشند. این شامل ترس از ارتفاع، افسردگی و خستگی فرد یا بیماری های روحی دیگر میباشد چرا که هنگامی که کار در ارتفاع انجام میدهید تحت فشار روحی و فشار عصبی بالایی هستید.

لوازم ایمنی و حفاظتی که برای شخص معلق در ارتفاع انتخاب می شود، باید متناسب با کار و آناتومی بدن او تهیه شده باشد. به بیان دیگر اتصالات این تجهیزات باید تضمین کننده ی جان افراد با مشخصات ظاهری گوناگونی باشد.

تجهیزات ایمنی بعد از اینکه از فیلترهای مدیر ایمنی با سلامتی عبور کردند، باید سالی یک بار مورد بررسی قرار بگیرند تا از ایمن بودن آن مطمئن شوید. البته لازم به ذکر است که قبل از شروع هر کار و هر دفعه باید از سالم بودن این تجهیزات اطمینان حاصل کنید.

وضعیت هوا باید توسط مدیر ایمنی تأیید شود. چنانچه هوا بارانی، طوفانی، گرم، شرجی و … باشد، باید حتما برای کار کردن نظر مدیر ایمنی کار در ارتفاع را جویا شوید.

علاوه بر موارد بیان شده کارگران نباید بدون دستور و سرخود در اتفاع مشغول به کار شوند. همچنین نباید متصل کننده ها را خودشان انتخاب کنند. کارگران باید قبل از انجام کار، از ایمنی و سلامت لوازم کار در ارتفاع مطمئن شوند. چنانچه در حین کار مشکلی در لوازم پدیدار شد، باید از کار دست کشیده و مشکل را به کارفرما اطلاع دهند.

با تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع بیشتر آشنا شوید

دوستان عزیز در این قسمت می خواهیم شما را با سایر لوازم و تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع آشنا کنیم.

کلاه ایمنی:

کلاه ایمنی به منظور ایمنی بیشتر برای افرادی که در ارتفاع کار می کنند، به کار برده می شود. این کلاه باید سبک و در عین حال مقاوم باشد. درون این کلاه، بندی تعبیه شده است که کلاه را روی سر ثابت نگه می دارد. جنس این کلاه ها از پلیمر است و می تواند در مقابل وزش های شدید باد مقاومت کند. این کلاه را می توانید در رنگ های سفید، زرد و قرمز در بازار پیدا کنید.

 

عینک همراه کلاه کار:

این عینک ها باید با کلاه استفاده شود. این عینک ها لنز ضد بخار دارند تا در اتفاع مشکلی برای فرد ایجاد نکنند.

سه پایه نجات:

این پایه ها برای مناطقی کاربرد دارند که خطر انفجار وجود دارد و می توانید به کمک آن ها افراد مصدوم را نجات دهید. معمولا جنس این وسیله ی ایمنی از آلومینیوم است و نوع استاندارد آن 25 متر طول دارد.

کیسه سه گوش:

این کیسه نیز برای بالا آوردن و انتقال افراد آسیب دیده کاربرد دارد. همچنین در مناطقی به کار می رود که احتمال سقوط افراد در گودال ها و یا چاه ها وجود دارد.

سایر تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع عبارتند از:

نکات ایمنی کار در ارتفاع برای کارفرمایان

 

کارفرمایان در هنگام استخدام تکنیسیت های کار در ارتفاع باید این نکته را توجه داشته باشند که:

  1. تکنیسین کار در ارتفاع حتما باید مدرک معتبر و بین المللی از شرکت ایراتا داشته باشد.
  2. نیروی کار در ارتفاع حتما از لوازم و وسایل ایمن و غیر فرسوده استفاده کند.
  3. نیروی دسترسی طناب استخدام شده حتما بیمه شده باشد

در غیر این صورت همه خطرات کار در ارتفاع و همه اتفاقات متوجه کارفرما و شخصی است که نیروهای کار در ارتفاع را استخدام کرده است.

کار در ارتفاع ارزان به چه قیمت؟

هنگامی که شما با افراد غیر متخصص در زمینه کار در ارتفاع با قیمت های پایین کار میکنید باید این نکته را توجه داشته باشید که سقوط و مرگ نیرو و هر اتفاقی که در حین کار رخ دهد قطعا متوجه شما خواهد بود. کیفیت کار هم بخش بسیار مهمی است که افراد و شرکت هایی که  قیمت های پایین ارائه میدهند مورد نظر قرار نمیدهند و در آینده اگر سنگی از ساختمان شما سقوط کند و کسی را در خطر قرار دهد مسئول زیان آن قطعا فرد استخدام کننده خواهد بود.

 

دوستان و همراهان گرامی از این که با ما تا انتهای این مقاله همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *