کمربند ایمنی کار در ارتفاع

اولین و مهم ترین موضوع در زمینه ایمنی کار در ارتفاع تضمین امنیت افرادی  که در ساختمان های بلند مشغول به کار هستند به وسیله کمربند ایمنی کار در ارتفاع می‌باشد. فعالیت های ساختمان سازی، پروژه های نفتی و پتروشیمی، تعمیر و نگهداری توربین های بادی و … را می توان برای کارهای ارتفاعی مثال زد.

در واقع کارگران در این شغل ها مدام در ارتفاع هستند. یکی از لوازم ایمنی به منظور کار در ارتفاع کمربندهای ایمنی هستند.

به طور کل طبق قوانینی که در ایمنی کار در ارتفاع وجود دارد، هر کاری که در ارتفاع بیشتر از 2/1 متر انجام بگیرد، نیازمند تهیه لوازم ایمنی مانند کمربند ایمنی کار در ارتفاع توسط کارفرما است. قوانین این آیین نامه بر اساس ماده 85 قانون کار جمهوری اسلامی نوشته شده است و به همین خاطر همه ی مشاغل موظف به پیروی از آن هستند. کار در ارتفاع نیازمند یک سطح مبنا است تا ارتفاع 2/1 متر نسبت به آن تعیین گردد.

انواع کمربند ایمنی در ارتفاع

خوشبختانه کمربند ایمنی کار در ارتفاع در شکل ها و انواع مختلف و متنوعی در بازار وجود دارد که در این مقاله قصد داریم آن ها را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

کمربند پاراشوتی

برخی از این کمربندها تمام جسم فردی که در ارتفاع کار می کند را احاطه می کند. به این نوع کمربند ایمنی کار در ارتفاع، کمربند ایمنی تمام بدن یا پاراشوتی گفته می شود؛ که می توان آن را در چترهای نجات چتربازها هم مشاهده کرد.

هارنس کار در ارتفاع

نوع دیگر که هارنس harrness نام دارد(هارنس فول بادی یا هارنس هارنس صنعتی نیز گفته میشود)، محدوده ی کتف و ران انسان را احاطه می کند که نقطه ی اتصال این نوع کمربند ایمنی کار در ارتفاع بین سینه و یا کتف است. البته نوع دیگری هم وجود دارد که به آن کمربند سیم بانی گفته می شود. این کمربندها به این شکل طراحی شده اند که به دور کمر فرد بسته می شوند، بنابراین هنگام سقوط با نگه داشتن کمر فرد مانع از برخورد او با زمین می شود.

این کمربند را بیشتر می توان در ایمنی کار افرادی دید که از دکل های برقی و مخابراتی بالا می روند. کمربند ایمنی کار در ارتفاع استفاده شده توسط تکنسین های برق از نوع هارنس هارو هستند که 16 میلی متر قطر دارد.

امروزه تایوان در زمینه ی تولید کمربندهای ایمنی بسیار پر کار است. معمولا کمربندهای هارنس که نوع محبوب و پر کاربردی از کمربندهای ایمنی هستند، در دو گونه محافظ بالا و پایین تنه در بازار موجود است.

کمربندهای بالاتنه به رنگ سبز و کمربندهای پایینی به رنگ زرد یافت می شوند. این تفاوت رنگ به این خاطر است که هنگام استفاده بتوان دقیق آن ها را تشخیص داده و استفاده کنید.

لنیارد چیست؟

کمربند بالایی از دو بند تشکیل می شود که مانند کوله پشتی پوشیده می شود. در این کمربند قسمتی به نام لنیارد وجود دارد که یک قلاب مثلثی شکل دارد.

به طور کل لنیارد به گروه طناب و قلاب گفته می شود. لنیارد در کمربندهای مخصوص ارتفاع معمولا از جنس ابریشم ساخته می شود که ارتفاع آن 1.5 متر است که به آن یک قلاب بزرگ سخت وصل شده است. این طناب ابریشمی به همراه قلاب سخت خود می تواند نیرویی معادل 23 کیلو نیوتن را تحمل کند.

هنگام استفاده از کمربند بالا تنه این بخش باید بین دو کتف یا سینه قرار داشته باشد. بخش پایین تنه هم که رنگ زردی دارد، اتصالاتی دودویی دارند که باید روی ران ها را بپوشانند. دقت داشته باشید که باید بسیار محکم این بخش ها را به هم متصل کنید.

به جز قلاب سخت، لنیاردها قلاب های کوچکی نیز در طرفین دارند. این قلاب های کوچک به کمربندها متصل می شوند. البته با اینکه جنس سخت و استانداری دارد می توان کمربند را به راحتی به آن وصل و یا از آن باز نمود. در کمربند ایمنی کار در ارتفاع دو عدد قلاب دیگر نیز قرار دارد که افراد می توانند ابزار مورد نیاز خود را روی آن قرار دهند و بیشتر تمرکز خود را روی بالا رفتن از سازه ی مربوطه معطوف نمایند.

سایر کمربندهای ایمنی کار در ارتفاع:

  1. کمربند پالایشگاه
  2. هارنس فال برای داربست ها
  3.  فال فست
  4. هارنس جکت
  5.  جکت فست
  6. هارنس فول بادی
  7. // فول بادی فست
  8.  //  فول بادی فست کرولدار

کمربند کار در ارتفاع در چه کارهایی استفاده میشود؟

در همه عملیات هایی که در ارتفاع انجام میشود و امکان سقوط افراد وجود دارد از انواع هارنس و کمربند ایمنی نیم تنه یا فول بادی استفاده میشود. بیشترین استفاده از این ابزار در شغل دسترسی طناب است که در شهر ها برای پیچ و رولپلاک نما، نماشویی، نورپردازی نما، پوشش درز انقطاع و در انواع کارهای صنعتی استفاده میشود.

کمربند های مورد تایید ایراتا هارنس های فول بادی هستند و در ایران بیشتر از برند هایی مانند پتزل petz و ب آل beal استفاده میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *